زنان بیشتر تحت تاثیر عوارض عروقی دیابت قرار می گیرند

14نوامبر 2019 - گزارشی که در روز جهانی دیابت در مجله ی انجمن کاردیولوژی اروپا(European Journal of Preventive Cardiology) منتشر شد، نشان می دهد که خانمها بیشتر تحت تأثیر عوارض عروقی دیابت قرار دارند، وضعیتی که احتمالاً در دهه های آینده تشدید می شود.

بیماری قلبی عروقی 15 سال زودتر در بیماران دیابتی رخ می دهد و عامل اصلی مرگ و میر آنهاست. در زنان به ویژه ارتباط بین دیابت و بیماری های قلبی عروقی بسیار قدرتمندتر است.

در سطح جهان، مرگ و میر ناشی از دیابت در زنان بیشتر از مردان است (2.1 در مقابل 1.8 میلیون در سال)، این خطر بیش از حد، عمدتاً به دلیل خطر بیشتر مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی در زنان است.

بیماری عروق کرونر شایعترین نوع بیماری قلبی عروقی و کشنده ترین آن است. خطر مرگ در اثر بیماری عروق کرونر قلب در میان زنان مبتلا به دیابت در مقایسه با زنان بدون دیابت، 1.81 برابر بیشتر است. در حالیکه این خطر برای مردان مبتلا به دیابت در مقایسه با مردان فاقد دیابت، 1.48 برابر است.

بیماری شریان محیطی - که در نهایت می تواند منجر به قطع پا شود - شایع ترین مظاهر اولیه ی بیماری قلبی عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 است که شیوع آن در زنان 1.8 برابر بیشتر از مردان است.

نارسایی قلبی در رتبه ی دوم در بین تظاهرات اولیه ی شایع از بیماری قلبی عروقی در دیابت نوع 2 قرار می گیرد. زنان مبتلا به دیابت پنج برابر بیشتر از زنان فاقد دیابت در معرض نارسایی قلبی هستند و مردان مبتلا به دیابت دو برابر بیشتر از مردان فاقد دیابت در معرض نارسایی قلبی می باشند.

تحقیقاتی برای رسیدن به توضیحی قابل قبول برای این اختلافات بین زنان و مردان در حال انجام است. یک دلیل احتمالی برای بروز نارسایی قلبی بیشتر می تواند این باشد که یک شکل خاص از این بیماری در خانم ها به طور کلی شایع تر است و آن نوعی است که بیشتر احتمالا دارد که بیماران دیابتی را تحت تاثیر قرار دهد. به این فرم از نارسایی قلبی "نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ شده"، گفته می شود که در آن قلب عملکرد پمپاژ خود را حفظ می کند، اما به دلیل افزایش سفتی عضله، در ریلکسیشن پس از انقباض آن اختلال ایجاد می گردد.

در زنان و مردان، یک شیوه زندگی سالم سنگ بنای جلوگیری از ابتلا به دیابت محسوب می شود. هنگامی که فردی به دیابت مبتلا می گردد، متوقف کردن عوارض قلبی و عروقی یکی از اولین ضرورتهای درمانی برای این افراد خواهد بود.

پروفسور Joline Beulens، نویسنده ارشد این مقاله از مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام در هلند گفت: با افزایش سطح چاقی در جامعه، ما شاهد افزایش شدید شیوع دیابت بوده ایم. ما می دانیم که دیابت نوع 2 یک بیماری مرتبط با سبک زندگی است. بنابراین ما می توانیم مسیرهای منجر به آن را با رفتارهای بهتر متوقف کنیم.

پروفسور بولنس ادامه داد: مدیریت سبک زندگی اولین خط درمانی برای بیماران مبتلا به دیابت است. اگر شیوه ی زندگی فرد نتواند به اندازه ی کافی به او در کنترل سطح گلوکز و خطر عوارض کمک کند، باید تجویز داروهای کاهنده ی گلوکز را به عنوان خط دوم درمان آغاز کرد.

دستورالعمل دیابتجامعه ی کاردیولوژی اروپابه بیماران دیابتی و پیش دیابتی توصیه می کند:

·        سیگار کشیدن را ترک کنند.

·        برای مقابله با افزایش وزن بیش از حد بدن، کالری مصرفی خود را کاهش دهند.

·        از رژیم غذایی مدیترانه ای همراه با روغن زیتون و / یا آجیل استفاده کنند تا خطر حوادث قلبی عروقی را در خود کاهش دهند.

·        از مصرف الکل جدا خودداری کنند.

·        برای جلوگیری از دیابت یا کنترل آن، حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی متوسط ​​و شدید (ترکیبی از ورزش هوازی و مقاومت) انجام دهند، مگر اینکه موانعی برای انجام آن داشته باشند، مانند مواردی از ابتلای همزمان به یک یا چند بیماری شدید و یا امید به زندگی محدود.

پروفسور بولنس گفت: بیماران مبتلا به دیابت در مقایسه با افراد فاقد دیابت در معرض خطر قابل ملاحظه برای بیماری های قلبی عروقی قرار دارند. نیاز فوری حال حاضر، شناسایی بهتر، نظارت و کنترل بهتر دیابت است تا بتوان از عوارض ویرانگر قلبی و عروقی آن، جلوگیری نمود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-11-women-affected-vascular-complications-diabetes.html